مسئله غدير خم از نگاه مذهب تسنن و منطق عقلي
در حجه الوداع وکنار برکه هاي غدير براي حضرت علي پاپوش ساختند وعده اي به
ناحق به ايشان تهمت زدند واين مسئله داشت تمام قبايل عرب را نسبت به
شخصيت حضرت علي(ع) بدبين ميکرد وقتي خبر به پيامبر مکرم اسلام رسيد و براي
اثبات بيگناهي علي (ع) خود شخص پيامبر اسلام(_ص) ضامن پاکدامني ايشان
شد لذا پيامبر مکرم اسلام دست علي (ع) را به نشانه اينکه علي برادر وياور
هميشگي او بوده وهست بالا برد ودر تاييد علي (ع) اورا بارها تاييد کردند اما نه به
جانشيني بلکه ايشان خواستند شخصيت علي در حرمت واحترام کامل باقي بماند
وسران قبايل عرب را به اين نکته مهم سفارش کردند که علي (ع) هميشه ياور وبردار
او بود پيامبر هيچگاه براي خود جانشيني انتخاب نکرد اين شخصيت بزرگ تاريخ
بشريت وفخر کائنات در همه امور به شورا وراي شورا مردم را سفارش ميکرد چه
بسيار مواقعي که پيامبر مکرم علارغم مخالفتش با يک امر تسليم راي شورا واکثريت
ميشد وبراي مصالح عموم وتاکيد شور ومشورت(وامرهم شوري وبينهم) را ارجح تر بر
عقيده ونظرات شخصي ميدانستند تا انسجام جامعه مسلمانان حفظ شود وعاقلانه
تر ومنطقي تر اين بود که ايشان با توجه به شناختي که از جامعه سنتي وبدوي عرب
داشتند براي ايشان رهبر جواني را انتخاب نکند چون مطمئنا اکثريت اعراب وقبايلشان
با رهبري علي (ع) که در آن زمان جوان بودند مخالفت ميکردند چون سنت اعراب بر
تاکيد رهبري شيوخ ومردان مسن آنها بود لذا شکي در آن نيست که بعد از پيامبراکرم
(ص) نخبه اعراب حضرت علي (ع)بوده ولي متاسفانه جامعه عرب ظاهر بين و بر
مبناي افکاري ابتدايي وبدوي نظرات خود را برکرسي مينشاندند پس مسئله غدير عيد
ولايت نيست وراي بر رهبري ايشان نبوده هر چند در لياقت ايشان کوچکترين شکي
نبوده ونيست بلکه تثبيت جايگاه والاي حضرت علي(ع) نزد پيامبر واحترام واکرام اين
شخصيت والا نزد مسلمانان بود که پيامبر (ص) ايشان را همواره برادر وياور خود
ميدانست واحترام واکرام ايشان واهل بيتش را بر مسلمانان واجب.....
والسلام